Minden gyerekben ott a lehetőség, hogy boldog, teljes életet éljen.

Varázskulcs Közösség

A tanulás élmény

2018. március 06. - mentatea

Kezdettől arra törekszünk, hogy a gyerekek nálunk játszva tanuljanak, élvezzék a foglalkozásainkat, miközben minél több tudást szereznek. A mostani tanévtől álltunk rá arra, hogy egy-egy témát részletesebben körüljárjunk, több alkalmat szentelve rá jobban elmélyítsük a gyerekekben azt. Közben igyekszünk a tanulás eszközeit, módszereit is színesíteni, és nemcsak azért, hogy a gyerekek élvezzék, hanem mert hiszünk abban, hogy a tanulásnak ez az élvezetes formája sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, iskolai módszerek. Egyre színesedő eszköztárunkkal szeptember óta tanultunk már a bolygókról, a Földről, a vízi- és szárazföldi állatokról. Legutóbb, február elejétől március elejéig az emberi test kerül sorra. Ezt a hónapot a szokásosnál is jobban sikerült dokumentálni, ezért most egy kicsit részletesebben is bemutatjuk, hogyan telik el nálunk egy tematikus hónap.

Az emberi testről általában

emberi_test_blog1.jpg

Az első foglalkozáson előbb játékosan és beszélgetve kívülről vettük szemügyre a testünket. Aztán a gyerekeket körberajzolva alakítottuk ki az emberi test körvonalait, és ebben helyeztük el a főbb szerveket. Itt kellett úrrá lennünk a nemi szervek által kiváltott általános jókedven, ám igyekeztünk megértetni velük, hogy minden testrészünk fontos szerepet tölt be, természetes részünk, és ahogy nem nevetünk a szívünkön, úgy a húgyhólyagnak vagy a nemi szerveknek sem kell pirulást vagy nevetést kiváltaniuk.

A testet behálózó rendszerek, avagy a véres foglalkozás

emberi_test_blog2.jpg

A második foglalkozáson három csoportra osztottuk a gyerekeket. Az egyik csapat egy felnőtt segítségével a vérkeringés témáját dolgozta fel, a második az érzékelésről, idegrendszerről, a harmadik pedig a csontozatunkról tanult. Mindhárom csapat kapott színes ábrákat, amik beszélgetve segítettek megérteni a témát, kirakóst, kvízt, csoportosítós, párválasztós feladatokat, és mindhárom csapat kapott egy tapasztaláson alapuló megoldást. Az érzékelés-idegrendszer csapat bekötött szemmel tapintott, szagolt és ízlelt, a vérkeringés csapat vér-modellt készített, a csontváz csapat pedig papír csontvázat. Ezután ők is belehelyezkedtek a tanítói szerepbe, és a saját témájukat elmagyarázták a többieknek. Ez a különös helyzet nagyon fellelkesítette őket, némelyikük olyan nagy lelkesedéssel ismertette a nemrég tanultakat, mintha már az anyatejjel szívta volna magába. Egyik önkéntesünk így számolt be erről: "Az én megfigyelésem szerint ezen a napon az aktív munka nagyon fellelkesítette őket. Pl. A vér modellezése az én csapatomban. Ugyanakkor az is, hogy a tanár szerepébe helyezkedve magyarázhattak, kérdezhettek a társaiktól. Persze a lelkesedés nem mindenkinél mutatkozott meg ugyanolyan mértékben. Vannak a téma iránt nagyon elkötelezettek, érdeklődőek.  A többség a gyakorlatok levezetésében is kivette a részét. Voltak olyanok is , akiknek a kíváncsiságát nehezen vagy alig lehetett fenntartani." Hát igen, még ilyen kis csoportban sem tudunk mindenkinek  maximálisan a kedvére tenni, de igyekszünk. :-)

Egészséges fogak, egészséges ételek

emberi_test_blog3.jpg

Ezen a délutánon kis csoportokban, színes képek, játékos feladatok segítségével beszélgettünk az egészséges ételekről és a fogak egészségéről. A "tanulás" után egészséges uzsonnát készítettünk: ropogós zöldségeket, túrókrémes szendvicset és cukormentes limonádét, teát. A végén mindenki kapott fogkefét, hogy otthon is tudjanak gyakorolni.

Tudományos-játékos

 emberi_test_blog4.jpg

A záró alkalmon már szinte tudományos magasságokba kísérte a gyerekeket egyik legfiatalabb önkéntesünk. Nem is volt könnyű a téma, neki mégis sikerült a gyerekek számára élvezetesen bemutatni, hogyan történik az emésztés és hogyan hasznosítja a szervezetünk az ételt. A foglalkozást ezért is kezdtük az uzsonnával, hisz evés közben volt alkalmunk átbeszélni a táplálék útját. Utána egy képekben gazdag vetítés mentén magyarázta el az emésztés folyamatát fiatal előadónk. A legnagyobb sikere a csontvázon kívül két modellnek volt. Az egyik a tüdő működését mutatta be, a másik pedig azt, hogy újraélesztéskor - a sziv kompressziójával - hogyan keringet a szervezet.

Hogy csináljuk?

A foglalkozások általában több mint másfél órásak, mégis aktívan és jókedvvel csinálják végig a gyerekek, akiknek többsége az iskolában csak a túlélésre játszik. Persze emögött elég komoly munkája van az önkénteseinknek. Az anyagok és ötletek gyűjtése, szerkesztése, rendszerezése, a foglalkozások tematikájának felépítése, az alapanyagok beszerzése szeptember óta minden héten sok-sok önkéntes órát jelent mindannyiunknak iskola, család, munka mellett. Mégis úgy érezzük, megéri a belerakott energiát, különösen olyankor, amikor az egyes foglalkozásokon elhangzottakat még a következő napokban, hetekben is élvezettel idézik fel a gyerekek.

Forrásaink:

A foglalkozásaink tervezéséhez a saját ötleteink mellett más tapasztalt szakemberek, kreatív pedagógusok és szülők online megtalálható ötleteit is felhasználtuk. Mások mellett köszönjük az ötletet:

Sucika - Borsod megyei tanítónő blogja

Óvónők.hu

 Osztályfőnök.hu

Igazgyöngy Alapítvány Toldi tanoda

A bejegyzés trackback címe:

https://varazskulcs.blog.hu/api/trackback/id/tr5913720624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása